Primaire inhoud van de pagina
Entity view (Content)
Elektrotechnische aspecten, RGIE en netaansluitingen
Entity view (Content)
Elektrotechnische aspecten
Er zijn verschillende soorten infrastructuren voor het opladen van de batterijen van elektrische voertuigen. Hoe krachtiger de lader, hoe sneller het opladen verloopt. AC-laders hebben vermogens die variëren van 3,7 kW tot 22 kW voor de snelste laders. DC-laders, ook wel bekend als "snelladers", hebben een vermogen van 50 kW of meer, tot wel 350 kW voor High Power Chargers (HPC).
De laadsnelheid hangt af van het type laadpunt en de omvormer van het voertuig:
Er zijn verschillende oplaadmodi:
-
Modus 1: Verbindt een eenvoudige kabel met een standaard stopcontact (230V, max 10A), zonder ingebouwde beveiliging. Deze modus wordt niet meer gebruikt.
-
Modus 2: Hierbij wordt een laadkabel aangesloten op een standaard stopcontact (230V, max 10A), met geïntegreerde controlevoorzieningen (In Cable Control and Protection Device) en veiligheidsvoorzieningen (differentieel). Laadvermogen: 2,3 kW.
-
Modus 3: Bestaat uit een of meer oplaadpunten die speciaal zijn ontworpen voor het wisselstroomladen van een elektrisch voertuig met een ingebouwde oplader. Het oplaadpunt bevat apparatuur om het opladen te meten en te regelen. Laadvermogen varieert van 3,7 kW (eenfasig 230V, 16A) tot 22 kW (driefasig 400V, 32A).
-
Modus 4: Bestaat uit een gelijkstroomlader (snellader) met een vermogen van 50 kW tot meer dan 350 kW.
Techlink en verschillende opleidingscentra (waaronder onze partner Volta) organiseren regelmatig opleidingen over de installatie van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Neem contact met ons op voor meer informatie over de komende opleidingen.
Aansluiting op het elektriciteitsnet
Vanaf 1 november 2022 moeten installateurs van oplaadpunten voor elektrische voertuigen voldoen aan hoofdstuk 7.22 van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI), dat betrekking heeft op de “levering van elektrische wegvoertuigen”. Dit nieuwe hoofdstuk maakt deel uit van boek 1 van de AREI. Lees meer over de Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI).
Alle oplaadpunten voor elektrische voertuigen, zelfs de oudste, moeten door hun eigenaar worden aangemeld bij de elektriciteitsnetbeheerders.
De installateur van een oplaadpunt moet ook voldoen aan de regels voor aansluiting op het elektriciteitsnet, die per regio verschillen. Raadpleg ons document over netaansluitingen.