Primaire inhoud van de pagina
Entity view (Content)
Aanvraag en verlenging van uw identificatiekaarten private veiligheid
Entity view (Content)
We hebben voor jou de antwoorden verzameld die kunnen helpen bij het correct aanvragen of verlengen van identificatiekaarten.
Binnen welke termijn moet een aanvraag voor een vernieuwing worden ingediend? Aan welke dienst/adres moet deze aanvraag gebeuren?
Dit is opgenomen in art. 8, tweede lid van het Koninklijk besluit van 26 september 2005 betreffende de modaliteiten voor de toekenning, de geldigheidsduur, de weigering en de vernietiging van de identificatiekaart en de procedure inzake de onderzoeken naar de veiligheidsvoorwaarden: “De aanvraag van de vernieuwing van de kaart geschiedt uiterlijk 6 maanden voor de vervaldatum van de definitieve kaart.” Vraag jouw formulieren voor een nieuwe identificatiekaart of de vervanging via de website: www.besafe.be/nl/inhoud/bestellingen/identificatiekaart-private-veiligheid (20€ per gevraagde kaart). Je ontvang daarna pas de aanvraagformulieren.
Wat is de doorlooptijd voor een nieuwe ID?
Indien een dossier volledig en ontvankelijk is, is de behandelingstermijn voorzien binnen de 4 weken. Uitzondering hierop zijn de aanvragen waarbij een onderzoek naar de veiligheidsvoorwaarden dient opgestart te worden. In deze gevallen is de behandelingsduur afhankelijk van de informatievergaring bij politionele en gerechtelijke diensten.
Wie krijgt een bericht indien er een onderzoek naar de veiligheidsvoorwaarden wordt uitgevoerd (de werkgever of de werknemer)?
Na afloop van het veiligheidsonderzoek wordt de betrokken persoon op de hoogte gesteld van de feiten ten grondslag van het onderzoek en krijgt de betrokkene de mogelijkheid het dossier te consulteren en eventueel verweer in te dienen. De werkgever wordt niet op de hoogte gebracht van een lopend veiligheidsonderzoek.
Krijgt de onderneming automatisch een tijdelijke kaart indien er een onderzoek loopt?
In toepassing van artikel 78 van de Wet private veiligheid wordt bij de vernieuwing van een identificatiekaart afgeleverd in afwachting van het eindresultaat van een lopend veiligheidsonderzoek, zonder daarbij afbreuk te doen aan de mogelijkheid voorzien in artikel 82 dewelke de preventieve schorsing betreft.
Let wel, er wordt enkel een identificatiekaart afgeleverd bij vernieuwingen (dus wanneer een persoon reeds in bezit is van een geldige identificatiekaart). Bij eerste aanvragen wordt het veiligheidsonderzoek steeds afgerond vooraleer een identificatiekaart kan worden afgeleverd.
Wat moet er gebeuren als een werknemer van onderneming verandert?
Wanneer een werknemer van onderneming verandert, dient de oude onderneming de identificatiekaart terug te sturen binnen de 14 dagen nadat betrokkene zijn activiteiten bij de onderneming definitief heeft beëindigd (zie terugsturen identificatiekaarten). Dit vloeit voor uit artikel 15 van het KB van 26 september 2005. Daarnaast dient er een nieuwe identificatiekaart aangevraagd te worden door de nieuwe onderneming alvorens de werknemer vergunning plichtige activiteiten kan uitvoeren voor de nieuwe onderneming. Zulke aanvraag kan op elk moment en is dus onafhankelijk van het moment van uitdiensttreding of terugzending van de identificatiekaart.
Let wel dat je duidelijk aangeef dat je een duplicaat van de kaart aanvraagt. De doorlooptijd is korter, maar zal dezelfde geldigheidstermijn van de vorige kaart overnemen. Stel dat de kaart bij de voorgaande werkgever nog geldig was voor 2 jaar, dan zal ook het duplicaat geldig zijn voor 2 jaar. Een duplicaat is dus geen nieuwe kaart voor 5 jaar.
Op BeSafe vinden we enkel het aanvraagformulier voor de betaling waarna de onderneming pas het echte aanvraagformulier zal ontvangen en verder geen info. De onderneming moet wachten tot jullie het effectieve aanvraagformulier sturen. Zou het niet sneller zijn indien de onderneming onmiddellijk dit formulier kan invullen samen met de betaling?
Er wordt gekeken naar een nieuw systeem van aanvraag waarbij het papieren formulier op termijn zal verdwijnen. De betalingsmodaliteiten zullen dan noodzakelijkerwijs ook veranderen. Tot op heden wordt het systeem aangehouden waarbij de aanvraagformulieren voorafgaandelijk besteld dienen te worden. Eerst via het online aanvraagformulier invullen door de verantwoordelijke en de betaling doen van 20€ per kaart. Daarna ontvang je het effectieve aanvraagformulier. Vergeet ook niet het document 'Instemming onderzoek naar de veiligheidsvoorwaarden' ondertekend mee te sturen.
Wanneer kan/moet men een ID kaart aanvragen voor de leden van een vergunde onderneming voor camerasystemen?
De technische voorwaarden en de identificatiekaarten voor de vergunde van installateurs camerasystemen liggen nog niet vast en zullen in een volgend KB gepubliceerd worden. Let wel de 5 jaarlijkse hernieuwing van de vergunning van de onderneming voor camera systemen moet je wel in acht nemen.
Hoe moet ik de vervallen identificatiekaarten terugsturen?
Zoals reeds vermeld dient de onderneming de identificatie van personeel dat de onderneming verlaat deze binnen de 14 dagen terug te sturen naar de administratie.
De kaarten die door de onderneming aan de administratie worden terugbezorgd, worden onmiddellijk vernietigd door de administratie. Hoewel niet bepaald kan je best deze kaarten aangetekend terugsturen aan de Directie Private veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken.
Wat met verloren of gestolen identificatiekaarten?
Bij verlies of diefstal van een kaart dien je bij jouw aanvraag een attest van aangifte van verlies of diefstal afgeleverd door de politie toe te voegen. Op dit attest dient de naam van het personeelslid, het kaartnummer, de vervaldatum en de naam van de onderneming terug te vinden zijn.