Primaire inhoud van de pagina
Entity view (Content)
Slim opladen en opladen in twee richtingen (V2X)
Entity view (Content)
Intelligent opladen
Het belangrijkste doel van slim laden is het optimaliseren van het elektriciteitsverbruik door ervoor te zorgen dat voertuigen op de meest efficiënte manier en op het juiste moment worden opgeladen, met minimale kosten en een verminderde belasting van het elektriciteitsnet. In zijn eenvoudigste vorm is slim laden in feite een controlesignaal dat aangeeft wanneer en hoe snel een elektrisch voertuig moet worden opgeladen.
In de praktijk kan deze geautomatiseerde besturing van het opladen van elektrische voertuigen de benodigde piekcapaciteit op het aansluitpunt beperken, het eigen verbruik van elektriciteit die door zonne- of windenergie wordt opgewekt maximaliseren wanneer deze beschikbaar is, of elektriciteit van het net verbruiken tijdens de goedkoopste periodes.
Intelligent opladen kan er ook voor zorgen dat het opladen van voertuigen evolueert door interactie met andere verbruikers. Zo kan een beheersysteem bijvoorbeeld het gelijktijdig opladen van meerdere elektrische voertuigen op een slimme manier beheren, zoals vaak gebeurt op de parkeerplaats van een bedrijf dat een groot deel van zijn bedrijfswagenpark heeft geëlektrificeerd.
Er zijn veel intelligente laadsystemen op de markt, ontworpen voor verschillende laadconfiguraties van voertuigen. Wat al deze systemen gemeen hebben, is dat ze gebaseerd zijn op een of meer vormen van computersignaalcommunicatie. Cyberbeveiliging is daarom een cruciaal aspect van slim laden.
In twee richtingen opladen (V2X)
Bi-directioneel opladen, of Vehicle To Everything (V2X), verwijst naar het vermogen van een elektrisch voertuig om de in zijn batterij opgeslagen elektriciteit terug te injecteren.
De term omvat verschillende scenario's:
- Vehicle to Load (V2L): met dit systeem kunnen een beperkt aantal elektrische apparaten worden aangesloten op een stopcontact dat in het voertuig is geïntegreerd (vergelijkbaar met de oude sigarettenaansteker). Zo kan het voertuig een beperkte hoeveelheid elektriciteit leveren, bijvoorbeeld aan een kleine koelkast tijdens het kamperen, of in noodsituaties om een elektrisch fornuis van stroom te voorzien tijdens een langdurige stroomonderbreking.
- Vehicle to Home (V2H): Als het voertuig en het oplaadpunt dit toelaten, kan de batterij van het voertuig worden gebruikt als thuisbatterij. De elektriciteit van de voertuigaccu in V2H-modus kan echter nooit aan het elektriciteitsnet worden geleverd. De stroom die hier wordt geleverd, is over het algemeen afhankelijk van zowel de auto als het oplaadpunt. In dit geval kan de energie die door fotovoltaïsche panelen wordt geproduceerd en niet direct wordt verbruikt, worden opgeslagen in het voertuig voor later gebruik.Vehicle to Grid (V2G): Net als bij V2H kan de accu van het voertuig als thuisbatterij worden gebruikt,
- mits het voertuig en het oplaadpunt dit toelaten. In het geval van V2G kan de elektriciteit uit de batterij echter wel aan het net worden geleverd. Aangezien er elektriciteit in het net wordt geïnjecteerd, moet een V2G-systeem voldoen aan de Algemene Regels voor Elektrische Installaties (RGIE), de Synergrid-regels voor decentrale productie, en eventuele specifieke voorschriften van de beheerders van distributie- en transmissiesystemen.
In theorie opent V2X nog meer mogelijkheden voor slim laden.